Hoe het begon

Hoe is Fritz-Events ontstaan?

Het begon allemaal in 1996 toen Fritz-Events nog F.R. Disco heette. Fritz was 11 jaar, had wat kleine apparatuur bij elkaar geraapt en werd gevraagd om als DJ op (kinder)feestjes te komen draaien van klasgenootjes. Dat verliep allemaal prima en hij vond het erg leuk. Die klasgenootjes bleken ouders te hebben die een keer 25 jaar getrouwd waren en daar mocht hij ook komen draaien. Een kennis werd 50 jaar en weer was er een feestje. Kortom: het balletje ging rollen en binnen een paar jaar tijd had Fritz aardig wat apparatuur gekocht, van het geld dat hij met deze klussen verdiende en van het zuurverdiende geld dat elke dag om 05:30u bij elkaar gefietst werd tijdens zijn krantenwijk.

F.R.Disco

Lange dagen

Vanaf 2001 was F.R. Disco voor zijn gevoel destijds 'écht wel serieus' aan de slag en draaide hij welgeteld 23 feesten verspreid over het jaar. Fritz was toen 16 jaar, draaide op plekken waar hij eigenlijk niet eens binnen mocht komen en vond het super. Hij rondde zijn HAVO succesvol af en is bewust eerst twee jaar gaan werken bij zeer uiteenlopende bedrijven. Daar heeft hij toen redelijk wat geld verdiend, aangezien er vaak weken van 50-60 uur gemaakt werden: 's morgens de krantenwijk, daarna naar het werk en daarna regelmatig draaien. Het geld werd allemaal direct weer geïnvesteerd in het bedrijfje. Na deze twee jaar werd gestart met de HBO opleiding vrijetijdsmanagement op de NHTV in Breda.

In die tijd namen de klussen voor dat bedrijfje jaarlijks al toe en leerde Fritz ook steeds meer mensen kennen. Op 15 februari 2005 heeft hij zijn bedrijfje Fritz-Events officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bij de Belastingdienst. Er veranderde weinig, alleen dat er BTW verrekend moest gaan worden. De administratie was destijds al aardig op orde gelukkig.

Sindsdien namen de boekingen in rap tempo toe. In 2006 werden er 160 opdrachten uitgevoerd, naast de studie. Daardoor kon er ook goed geïnvesteerd worden, zodat Fritz meerdere drive-in shows op een avond kon verzorgen. Daarnaast werd er apparatuur aangeschaft voor het versterken van bands en ontstond de mogelijkheid complete beursstands te leveren. Hij rondde zijn HBO opleiding af met een scriptie over Fritz-Events. Qua ruimte barstte het in het ouderlijk huis inmiddels wel een beetje uit z'n voegen...

Verkoop via internet

De opdrachtgevers werden uiteenlopender. Naast particuliere klanten kwamen er ook steeds meer zakelijke klanten bij. In mei 2007 werd naast het verhuren van de apparatuur en het draaien als DJ, ook begonnen met het verkopen van nieuwe apparatuur, via advertentiesites op internet. Vanaf 2008 draaide de eerste webshop en de omzet verdubbelde jaarlijks. Al gauw werd nog een kamer in het ouderlijk huis door Fritz omgetoverd tot een kantoor. In de keuken werden maatwerk multikabels voor klanten gesoldeerd, in de gang stond standaard een pakkettenweegschaal en de garage puilde uit van de producten, zowel voor de verhuur- als verkooptak.

Verhuizing naar Cuijk

2011 was het jaar dat Fritz-Events eindelijk ging verhuizen van de garage thuis in Mill naar een bedrijfspand in Cuijk op de Weldaad 7c. De verhuizing in januari viel tegelijk met enkele grote verhuurklussen en bruidsbeurzen. Een drukke tijd! De garage in Mill was zeker niet klein, maar een ruimte van 200m² mét een verdiepingsvloer oogde ineens wel erg groot toen na de verhuizing nog niet eens 20% gevuld was. Was dit wel een goede keuze geweest?


Het was een verademing dat er genoeg ruimte was en dat vrachtwagens zonder problemen konden lossen. In de eerste week werden al de eerste pallets producten aangevoerd en kwam de ruimte steeds wat voller te staan. De eerste 8 maanden heeft Fritz hier alleen gewerkt, in september 2011 kwam Thom hem fulltime versterken. Thom had tot die tijd vooral op freelance basis meegeholpen om de groei bij te kunnen benen. De eerste jaren waren nog vooral gericht op verhuur en regelmatig werd er iets verkocht. De jaren erna zou dit steeds meer gaan verschuiven richting verkoop. De inloopruimte van het kantoor werd daarom ingericht als mini-showroom. Vooral gericht op mensen die hun producten kwamen afhalen in Cuijk.


Opening winkel

Fritz-Events groeide elk jaar door. Eind 2012 werd opnieuw iemand aangenomen en halverwege 2013 volgde weer een fulltimer. 2013 is een belangrijk jaar geweest voor Fritz-Events. In dat jaar werd besloten het naastgelegen vrijstaande buurpand erbij te betrekken. Na enkele maanden verbouwen en inrichten werd deze ruimte in september 2013 officieel geopend. Een winkel vol met licht- en geluidsproducten! Deze winkel is 6 dagen per week geopend en klanten kunnen er allerlei producten uitproberen en vergelijken.


In de jaren voor de opening werden tientallen dealerschappen aangegaan van merken als LD Systems, Shure, DAP, Magic FX, Cameo, Adam Hall, Showtec, Beamz, Native Instruments en Pioneer DJ. Tijdens de opening in 2013 waren veel van deze merken dan ook vertegenwoordigd en mochten we honderden bezoekers ontvangen. De verkooptak heeft hiermee definitief de verhuurtak ingehaald, maar dat wil zeker niet zeggen dat Fritz-Events niets meer verhuurt. Ook in de jaren na de opening van de winkel werden zeer uiteenlopende opdrachten verzorgd.

Nieuwe webshop

Vanaf 2008 heeft de webshop op verschillende platformen gedraaid. Helaas hebben de veranderingen steeds veel tijd gekost. Sinds april 2015 draait de webshop op zijn huidige platform. Sindsdien komen er elke dag producten bij en wordt er gewerkt aan de techniek. Dat werken wordt gelukkig beloond met veel bestellingen en hele positieve reviews: https://www.kiyoh.nl/fritz-events/